Bättre vanor

Träna bort sjukskrivningarna

Friskare på jobbet!

Stressrelaterade sjukdomar och utmattningsdepressioner är allt för vanliga anledningar till sjukskrivningar idag. Det är inte bara företagen som förlorar på det, för individen innebär det en mycket lång och tung rehabiliteringsperiod för att komma tillbaka till arbetslivet.

För att man ska räknas som att ha drabbats av utmattningsdepression ska man under minst två veckor haft symtom på utmattning, både fysiskt och psykiskt. Man ska också kunna se stressfaktorer som pågått i minst sex månader.

Helt enkelt finns det tid att bromsa innan det går för långt om man är uppmärksam, både som anställd och som arbetsgivare. Eftersom många av symtomen är fysiska, till exempel värk, magsmärtor, orkeslöshet och sömnproblem kan det vara svårt att få igång träningslusten, men det är en bra väg ut från utmattningen även om man får börja i väldigt små steg och sätta in den fysiska aktiviteten så tidigt som möjligt.

Vilken typ av träning det handlar om är inte väsentligt, det viktigaste är att det är något som blir av, alltså något som den personen gillar att göra. Det kan vara promenader, dans eller kampsport, huvudsaken är att hen gör något. Till en början kan räcka med att gå ner för trapporna och ut på gatan och tillbaka om energin inte räcker längre.

Men om vi kliver ett steg längre bakåt – innan någon hinner falla ner i utmattningsdepression, eller ens komma i närheten. Förutom det uppenbara – att se till att alla medarbetare har rimlig arbetsbelastning, känner sig delaktiga i förändringar och så vidare – är uppmuntran till fysisk aktivitet bland det viktigaste för att förebygga psykisk ohälsa. Många företag har förstått att det här är viktigt och har friskvårdstimmar, subventionerade träningskort och yoga på kontoret. Vissa går till och med så långt att man har obligatorisk fysisk aktivitet för att förebygga just psykisk ohälsa.

Egentligen blir ingen förvånad när man läser det här. De flesta av oss vet att det är skönt för hjärnan att gå och träna efter en stressig arbetsdag, eller att få gå ut och springa på lunchen och hur avslappnande det är. Och regelbunden träning är bland de bästa sätten att förebygga stress eftersom kortisolnivåerna i kroppen sänks på lång sikt och skapar ett skydd för stress.

Om man uppmanar medarbetarna att träna regelbundet får man som bonus medarbetare som är piggare, mer effektiva och mer kreativa än de som inte rör på sig.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!