Bättre vanor

Ta hand om kroppen i värmen

När blir det farligt varmt?

Har man tur kan man få rejält med varma dagar i Sverige under sommaren, och om man inte får det är det många som tar sig till varmare länder för att få svettas och lapa sol. Och det är bra! Våra kroppar mår utmärkt av varmt väder, bad och avslappning. De som har ledproblem brukar må extra bra och uppleva att lederna känns mer medgörliga om det är varmt ute. Men precis som allt annat kan kroppen få för mycket av värme också. Varje sommar brukar krigsrubriker skrika ut att folk dör i värmen. Och ja, det händer tyvärr så gott som varje år. Framför allt är det gamla och sjuka som dukar under när värmebölja råder, men det kan också blir farligt för dig som tränar hårt. Men vad händer i kroppen när det blir varmt och när blir det egentligen farligt?

– Kroppen reglerar sin temperatur genom huden. Beroende på om du är i varm eller kall omgivning kan huden ha en högre eller lägre temperatur, men inne i kroppen är du alltid cirka 37 grader, om du är frisk.

  • Våra kroppar avger ständigt värme, annars skulle all värme som alstras stanna kvar i kroppen och vi skulle bli överhettade inom några timmar. När vi svettas avdunstar svetten från huden och då kyls huden genom att värme används. Kroppen jobbar ständigt för att hålla temperaturen inne i kroppen jämn.
  • Värmeslag, eller solsting som det också kan heta, drabbar dig om kroppens förmåga att kyla ner sig slås ut. För friska personer är det vanligast att man drabbas om man idrottar hårt där det är väldigt varmt. Kroppstemperaturen går upp över 40 grader, du får ont i huvudet, mår illa, blir yr och förvirrad, får snabb puls och ser dåligt. Händer det här måste du få vård direkt i form av att kylas ner med till exempel en blöt handduk och tas till en sval plats.
  • Ska du träna när det är varmare än du är van vid, till exempel på en semesterresa eller under en värmebölja, börja försiktigt! Om kroppen får vänja sig blir risken för värmeslag mycket mindre. Du märker att kroppen vänjer sig genom att du börjar svettas mer och tidigare under passet.
  • Se upp extra mycket när det är hög luftfuktighet och varmt samtidigt eftersom svetten då inte avdunstar lika lätt och avkylningen är då inte lika effektiv.
  • Vätskebrist är inget hot för de flesta. Under varma dagar ska du se till att dricka ordentligt och vara uppmärksam på om du kissar mer sällan än normalt. Det är viktigt att hålla koll på barn som lättare drabbas av uttorkning.
  • Är det riktigt varmt kan du dricka vätskeersättning så att du får upp halterna av salter och elektrolyter i kroppen.

Men framför allt – njut av värmen! Den gör dig gott!

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!