Så förebygger du skadorna – 3 bra övningar att göra på gymmet!

Har du själv upplevt besvär till följd av för mycket stillasittande? Vanliga symptom på detta är problem med ländrygg, nacke och axlar. Även spänningshuvudvärk och smärta i skulderpartiet förekommer. Här ger vi dig tips på tre övningar att utföra på gymmet som kan motverka detta.

Den största boven i dramat när det handlar om stillasittande är inte sällan dålig hållning. Det som många anser vara en bekväm sittställning är oftast inte lika bekväm för kroppens olika strukturer. Tänk på att hålla upp bröstet, sitt neutral i ryggen och bak med axlar och huvudet. Det är grunden. För att säkerställa en förbättrad hållning krävs det att du kompletterar med styrketräning minst två gånger i veckan. Det handlar i de flesta fall om att träna baksidan av kroppen och stretcha framsidan.

Här är tips på tre bra övningar för baksidan:

1. Sittande rodd för ryggen och skuldermuskulaturen:

07-Maskin-5B

 

 

2. Stående hantelflyes för baksida axlar:

MG_0819

 

 

3. Plankan på boll för bålstyrka:

Plankan-rull_PB

Är övningarna nya för dig eller vill du ha tips på fler övningar? Prata med en instruktör på ditt gym så får du hjälp.