Bättre vanor

Sparka undan benen på benskörheten!

Så håller du ditt skelett starkt

Låt oss prata om osteoporos – benskörhet. Jo, jag vet vad du tänker nu, ”Måste vi?”. Ja. Faktum är att vi nordbor är världens mest bensköra folk, så vi måste prata om det. Oavsett om du är ung eller gammal nu finns det saker du kan göra för att motverka att du ska bli en av de drabbade.

Allra störst risk att drabbas lider du om du är kvinna och har gått genom klimakteriet eftersom minskade nivåer av östrogen gör skelettet svagare, men även många män drabbas, framför allt om de har låga nivåer av testosteron. Det är långt ifrån säkert att du märker att du är benskör förrän det är för sent och du trillar och bryter dig. Benskörheten i sig känns inte och därför kan det gå ganska långt innan man får diagnosen.

D-vitamin minskar risken för benskörhet

Så, vad göra? Det absolut bästa du kan göra är att jobba på ett starkt skelett genom hela livet, men det är aldrig för sent att börja. Det första vi kan fråga oss är varför just svenskar har så skört skelett. Svaret kan mycket väl ligga i våra låga nivåer av D-vitamin. Eftersom vi lever halva året i mörker (ok, lite överdrivet) har kroppen svårt att bilda tillräckligt mycket vitamin D som bildas när solen skiner på vår hud. Även soliga vinterdagar får vi för lite ljus eftersom solen inte kommer tillräckligt högt över horisonten för att vi ska träffas av UVB-strålarna. Utan vitamin D har vi svårt att ta upp kalcium från maten. Den här tvåstegsraketen kombinerat med att vi tyvärr är ett ganska stillasittande folk har gjort att vi blir bensköra. Fysisk aktivitet gör både att skelettet blir starkare och att du inte trillar lika lätt.

Läs mer: Powerövningar för seniorer

Vill du försäkra dig om att behålla ett starkt skelett ser receptet ut så här:

  • Var ute i solen när du har möjlighet – sommaren är snart här!
  • Ät mycket fet fisk och drick D-vitaminberikad mjölk.
  • Ta kosttillskott om du misstänker D-vitaminbrist. Du kan känna dig trött, håglös och få värk, medan andra inte känner av sin brist alls.
  • Se till att få din kalciumrik mat, som mejerier och ost. Är du vegetarian eller vegan, kontrollera att dina vegetabiliska alternativ är berikade.
  • Träna hoppig och stötig träning som utmanar skelettet, till exempel aerobics, hopprep, löpning och racketsporter.
  • Sluta röka!
  • Träna tung styrketräning som också belastar och stärker skelettet.
  • Träna balans och rörlighet som gör att risken att falla minskar drastiskt.

Och en gång till: det är inte för sent att börja jobba på skelettet. Benmassan växer till sig tills vi är mellan 20 och 30 år. Efter det behåller de flesta av oss den upp till 50 års ålder. Det är sedan det börjar brytas ner om vi inte aktar oss. Så börja redan idag!