Bättre vanor

Sola lagom – för hälsan

Solen – vän och fiende

Nej, det här ska inte bli en pekpinneorgie om att man inte ska ligga och pressa i solen tills du är helt stekt. Det vet du nämligen redan. Däremot tänker vi titta lite närmare på forskningen som kan hjälpa oss att sola rätt. Solen är nämligen inte bara farlig, utan helt livsnödvändig – om du inte överdoserar.

Svenska forskare vid Karolinska institutet har visade 2014 att svenska kvinnor som aldrig solar löper en dubbelt så hög risk att dö i förtid än kvinnor som solar och rekommenderade att man ska sitta i solen en stund mitt på dagen. Forskningsresultatet retade föga förvånande upp Cancerfonden som fortfarande tycker att man ska undvika solen i största möjliga mån mitt på dagen.

Forskarna från KI vet inte säkert varför kvinnorna som solade levde längre, men förmodligen skyddar D-vitaminet vi från från solens strålar oss från en hel rad sjukdomar.

Samtidigt som en del forskning pekar på att en del av oss bör sola mer bör nog de flesta dra ner på solandet, eller åtminstone sola på ett annat sätt. Fler svenskar än någonsin drabbas av malignt melanom, alltså hudcancer, och Cancerfornden och Ung cancer rekommenderar att man ska hålla sig i skuggan mellan 11 och 15 på sommarhalvåret och det absolut viktigaste är att du inte bränner dig. Att bränna sig innebär en stor riskfaktor för att drabbas av hudcancer.

För att bilda tillräckligt mycket D-vitamin behöver du bara vara i solen i en kvart, och bara händerna eller ansiktet behöver vara i solen. Men varför ligger många av oss ändå kvar och steker hela dagar i solen? Vi vet ju att sol i stora mängder är farligt. Jo, forskare från USA tror sig veta. De kunde nämligen se att kroppen bildar endorfiner när vi ligger i solen, samma må-bra-hormoner som vissa droger frigör. Solning är alltså beroendeframkallande.

Ok, så om du nu vill vara i solen och få i dig de livsnödvändiga D-vitaminerna – hur ska du göra?

  • – Ta det extra försiktigt på våren. Så här senare på sommaren har huden vant sig lite vid solen.
  • – Ligg inte lika länge som kompisen. Vi tål sol olika bra. Om din kompis tål solen bättre, ta med dig ett parasoll eller överdragskläder så att ni kan fortsätta hänga även när du har fått nog av solen.
  • – Kläder och skugga skyddar bättre än solkräm. Se till att smörja mycket (ja, så där kladdigt mycket) och missa ingen hud som är i solen. Glöm inte läpparna, öronen, nacken och fötterna.
  • – Ha solhatt eller keps. Solhatt med breda brätten skyddar ansiktet, nacken, öronen och kanske också en del av bröstet, som är delar av kroppen som lätt utsätts för mycket sol. Dessutom skyddar hatten håret som kan bli torrt och risigt av mycket sol.
  • – Bränn dig inte! Att du har bränt dig betyder inte att du börjar flaga. Nej, det räcker med att huden blir röd och ömmande.
  • – Även om du inte bränner dig ökar risken för hudcancer om du vistas mycket i solen. Sök skugga under delar av dagen.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!