Bättre vanor

Skapa nya hälsovanor – vi listar tre enkla sätt!

3 superenkla val som ökar din motivation, styrka och ork

1. Ät mer frukt och grönt varje dag
Bröd och pasta i alla ära, men frukt och grönsaker innehåller också mycket kolhydrater och är dessutom mer näringsrika så att du håller dig mätt längre. Då är det lättare att stå emot snacks och sockertunga godsaker. Frukt och grönsaker skyddar dessutom mot bland annat hjärt- och kärlsjukdomar.

Tips!
Ät en extra portion frukt eller grönsaker varje dag; det kan vara en frukt, en skål råa bladgrönsaker, andra grönsaker eller ett litet glas med hundra procent fruktjuice. Du kan förstås äta det när som helst på dagen, men gör du det till frukost så har du “checkat av” det – och du har förmodligen det du behöver hemma. Eller byt ut ett snack mot en frukt eller en grönsak, och byt ett dåligt val mot ett bra.

2. Sov en extra halvtimme
Många studier har visat att förbättrad sömn hänger ihop med färre sjukdomar, förbättrad mental förmåga och välbefinnande. Riktigt bra sömn hjälper dig dessutom att återhämta dig från träningen. Under sömnen reparerar kroppen nämligen sig själv genom att utsöndra tillväxthormon som påskyndar musklernas återuppbyggnad.

Tips!
Försök att gå och lägga dig tidigare, det är viktigt att somna och vakna vid ungefär samma tidpunkt för att få in en bra sömnrytm. Ställ ett alarm 30 minuter innan den tid då du siktar på att gå och lägga dig, som en påminnelse att börja din nedvarvningsrutin. Då är det dags att stänga av tv:n och skippa datorn (och mobilen!). Försök också att inte dricka så mycket vätska de sista 2-3 timmarna före läggdags, och undvik alkohol och koffein.

Läs också: Börja idag! 4 steg till att skapa en ny vana

3. Träna korta effektiva pass
Du behöver inte spendera timmar i gymmet för att få till ett bra träningspass. Gör ett tydligt upplägg, så att du kan utnyttja tiden utan att driva runt planlöst i bland vikter och maskiner. Genom att planera in 20-30 minuterspass är det mer troligt att du hinner träna fler gånger i veckan än om du alltid måste vika en timme. Korta, regelbundna pass kommer att ge bättre resultat och hälsa än få, långa träningstillfällen.

Läs också: Träningspasset du är klar med på 30 minuter