Bättre vanor

Skaffa dig järnkoll!

Har du verkligen järnbrist?

Det finns massor av orsaker till att man får järnbrist, samtidigt är det inte så vanligt som många kanske tror. Känner man sig trött och hängig är det lätt att ta till att man har en brist som går att fixa till med ett piller. Järnet är otroligt viktigt för kroppen – det ingår i hemoglobin och myoglobin som transporterar syre i blodet och till musklerna. Har man för lite järn blir man blek och trött, andfådd och kan bli yr. Kroppen har ett järnförråd, men om man får i sig för lite järn under lång tid sinar förrådet och då drabbas man av anemi, eller blodbrist eftersom kroppen då inte har järn nog att tillverka tillräckligt med hemoglobin.

Kvinnor drabbas oftare av anemi, vilket inte är så konstigt eftersom kvinnor i fertil ålder har en naturlig blodförlust via menstruationen, och har man en kraftig menstruation kan kroppen få svårt att ersätta järnet som förloras. När man blir äldre, det gäller både män och kvinnor, försämras upptaget av järn.

Läs mer: Här är 9 vinnare i varje hälsosamt kylskåp

I Sverige är det inte så vanligt att man har järnbrist på grund av att vi får i oss för lite järn via maten, vi äter mycket järnrik kost med kött, fisk, inälvsmat, potatis, spenat och bananer. De som riskerar att drabbas är framför allt vegetarianer och veganer som inte får det naturliga tillskottet av stora järnmängder som finns i kött. Men det finns järn i många vegetabilier också, till exempel spenat, bananer, baljväxter och linser. Det man bör tänka på är dock att järnet i vegetabilier är svårare för kroppen att ta upp än järn i kött, som till stor del består av hemjärn som kroppen gillar. Kött underlättar också upptaget av icke-hemjärn, så vegetarianer får se upp dubbelt. C-vitamin hjälper kroppen att ta del av järnet, så en apelsin efter maten underlättar. Tänker man bara igenom sin mat så blir järnbrist inget problem, även om man inte äter kött.

Tränar du hårt kan också det vara en orsak till järnbrist, enligt en svensk studie från 2014. Den visade att hård träning kunde orsaka en inflammation i kroppen som hämmade upptaget av järn ur maten.

Det kan också vara så att din kropp har svårt att ta upp järn ur kosten av någon annan anledning än att du är vegetarian, till exempel om du är glutenintolerant. Andra som drabbas av järnbrist är till exempel de som har inflammatioriska sjukdomar i tarmen, till exempel Chrons sjukdom.

Kvinnor behöver mer järn än män, och ännu mer om man är gravid eller ammar. Barn och ungdomar som växer behöver också mer järn.

Funderar du på om du har järnbrist och är sugen på att dra iväg till Apoteket pronto för att handla järnpiller? Ta det lilla lugna och kolla först upp om du verkligen har järnbrist. Framför allt så här på hösten kan du vara trött av många olika orsaker (mörker, D-vitaminbrist, sömnproblem…) Det går nämligen att få i sig för mycket järn och då kan du drabbas av järnförgiftning som ger illamående och diarré. Så gissa inte, utan kolla först upp orsaken till din trötthet.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!