Bättre vanor

Så sover du gott om natten

En god natts sömn är viktigare än du tror. Detta är den tid då din kropp återställs, repareras och stärks. När du sover skickar hjärnan signaler till musklerna att slappna av. Under den allra djupaste sömnen byggs musklerna upp igen efter dagens träningspass. Sover du för lite blir denna uppbyggnad lidande och du får inte ut så mycket av ditt träningspass som du skulle kunna.

Det är också under sömn som immunförsvaret stärks. Sover du dåligt resulterar det i färre antikroppar och det blir tuffare för kroppen att bekämpa de baciller som du utsätts för. Även din läkningsförmåga och generella återhämtning är beroende av en god sömn.

Nedan följer några tips för hur du kan hjälpa dig själv att sova bättre:
– Sovrummet ska vara mörkt, tyst och svalt. Cirka 17-18 grader är lagom
– Drick inte kaffe, te, Coca Cola, energidryck senare än sex timmar före läggdags
– Försök lägga dig vid regelbundna tider
– Undvik tupplur mitt på dagen, och för lång huvudsömn (mer än 9 timmar)
– Försök ha en fysisk aktivitet varje dag. Cykling, promenad, simning, gympa etc

Avsätt nedvarvningstid före läggdags:
– Skapa fasta ”läggdagsrutiner”
– Gör avslappning eller tillämpad avspänning innan du somnar.
– Ta ett varmt bad ca 1 tim före läggdags.
– Ta en promenad på 20-30 min. ca 1,5 timma före läggdags.
– Gå inte till sängs utan att vara sömnig.
– Bara sömn och/eller sex i sängen, aldrig arbete, TV etc.

Sov gott!