Bättre vanor

Så planerar du för ditt bästa träningsår någonsin

Vad vill du fylla ditt träningsår med?

Fundera över hur du allra helst vill att din vardag ska se ut, hur du vill må och vad du tror kommer att krävas för att du ska nå dit. Börja därefter att jobba mot målet.

Gör inte alla förändringar direkt utan introducera dem gradvis
Om ditt mål är att träna tre kvällar i veckan, börja med ett pass första veckan – och lägg till nästa när du har hittat in i rutinen. Vill du äta bättre mat, börja med att göra din frukost nyttigare, för att lite längre fram dra ner på fikabröd, lägga till en rejäl sallad till lunch och middag, och så vidare. Då hinner du vänja dig vid förändringarna, så att du kan hålla de nya vanorna länge.

Plocka fram en fin anteckningsbok eller skapa ett dokument på datorn. Börja med att tacka året som varit, med några meningar om vad som varit bra – men också var det finns utvecklingsmöjligheter. Formulera sedan dina mål under olika kategorier, till exempel:

  • Träning
  • Mat
  • Familj
  • Jobbet
  • Fritid
  • Personlig utveckling

Sätt dina mål – följ dina framsteg

Skriv ner dina långsiktiga mål och delmål på vägen. Fundera också över varför du vill nå dem, målets syfte är viktigare än målet i sig. För att ett mål ska kännas motiverande är det också viktigt att du vill uppnå det för din egen skull. Spring inte ett maraton bara för att alla kollegorna gör det. Fråga dig själv varför vill du springa loppet, börja äta vegetariskt, sluta röka eller byta jobb. Vad får du ut av det? Och vad har du för knep att ta till när motivationen tryter?

Boken får därefter fungera som en dagbok där du till exempel veckovis antecknar dina framsteg och din utveckling med en summering av dagarna som gått. Du kan såklart också använda en kalender om du tycker att det är enklare.

Det här kan du fylla din bok med:

  • När du har nått ett delmål, skriv ner dina framgångsfaktorer och vad som var jobbigt på vägen
  • Inspirerande bilder från tidningar
  • Peppande citat
  • Nya mål som du formulerar på vägen
  • Några rader om inspirerande personer du möter, böcker du läst eller dokumentärer du sett. Vad var det som fångade dig?
  • Årssummeringen, där du blickar tillbaka på året som gått. Hur blev ditt år – och vad tar du med in i nästa år?

Lycka till!