tjej_promenerar

Promenera mera i höst!

Tycker du som vi att det är härligt uppfriskande med långa promenader i den krispiga höstluften? En promenad är inte bara god motion utan även ett bra tillfälle att samla sina tankar och rensa i hjärnan för att få ro i sinnet.

Först börjar vi några enkla punkter om vad du kan tänka på för att du belasta din kropp på rätt sätt när du promenerar:

  • Först och främst, använd bekväma skor när du promenerar.
  • Höj bröstkorgen och dra axlarna bakåt.
  • Gå med rak rygg, ha hakan lätt nedböjd och sträck på din nacke.
  • Dra in magen och ändan, ha musklerna lätt spända.
  • Låt din häl ta i marken först, sedan trampdynan och sist tårna. Dina knän bör alltid vara avslappnade och inte helt uträtade.

Hitta lugnet under promenaden

När du är ute och promenerar, låta tankarna vandra. Om du gör promenaden till en mental upplevelse, kommer den att bli roligare och mer givande. Det kan faktiskt vara ett bra sätt lösa problem som du funderat kring. Du kommer hem skönt trött men harmonisk i sinnet. Hitta gärna en sjö att gå vid eller gå längs kusten om du bor vid havet. Vatten gör de flesta av oss fridfulla.

Använd tiden till att umgås med vänner

Promenaden är också ett utmärkt tillfälle att träffa vänner och familj för kvalitetstid. Skippa mobilsamtalet och ta med din vän eller familjemedlem ut på en promenad för att prata och umgås med varandra!

Sätt upp mål för promenaden

Vill du få in mer träningsrelaterade resultat av din promenad? Sätt då upp mål för promenaden. De kan röra sig om en viss sträcka eller en viss tid du ska promenera. Prova gärna att gå på löpbanden på gymmet. Löparband ger dig möjligheten att kontrollera din hastighet och motståndet. Din instruktör på gymmet visar dig gärna hur du gör. Lägg in det i ditt promenadschema. Här kan du samtidigt använda hörlurar med musik eller TV-kanalerna till att aktivera hjärnan. Du kan använda en träningsdagbok eller loggbok för dina promenader. Det är inspirerande att se hur antalet kilometer och timmar växer.

Variera promenaden till olika tider på dagen

Du ska förstås promenera på tider som du gillar eller passar dig bäst. Det kan ändå vara bra att variera sig. Om du alltid promenerar på morgonen, pröva att gå en kvällspromenad eller vice versa. Ombyte förnöjer.

Du promenerar förstås hur mycket eller hur lite du vill. En rekommendation är dock att göra det minst tre gånger i veckan 30 minuter per tillfälle.

Let´s go!