Pausövningar att göra på jobbet

Det är viktigt att komma ihåg att bryta sitt stillasittande med jämna mellanrum under arbetsdagen. Här får du tips på några enkla pausövningar du kan göra för att aktivera kroppen på jobbet.

Först och främst är det viktigt att du då och då reser dig från stolen. Gå till exempel och hämta ett glas vatten och sträck på dig. Gör gärna detta minst en gång i timmen.

Exempel på andra bra pausövningar är:

stretch-ryggen1

 

Bröstrygg:
Kryp ihop med armarna framför bröstet och skjut ut ryggen. Sträck ut armarna uppåt och bakåt. Ta ned armarna och slappna av. Gör gärna övningen tre gånger i rad.

Nacke:
Vrid långsamt på huvudet från sida till sida fem gånger. Låt huvudet sjunka ner till ena sidan. Ta ett djupt andetag och andas ut långsamt. Vrid på huvudet igen och låt det sjunka ner till andra sidan. Ta ett djupt andetag och andas långsamt ut. Lyft upp huvudet igen.

Axlar:
Rulla den ena axeln bakåt tio gånger. Om du vill kan du massera axeln försiktigt samtidigt. Vila axlarna, andas djupt och känn efter hur det känns. Det ska inte göra ont. Gör samma rullande övning med den andra axeln. Vila, andas djupt och känn efter.

Nacke:

Nicka långsamt med huvudet fram och tillbaka fem gånger och låt sedan huvudet vila framåt. Ta ett par djupa andetag. Dra in hakan lite mot halsen och lyft upp huvudet igen.

Andningen:
Avsätt tre minuter för att andas djupt och lugnt. Magen ska gå utåt i inandningen och inåt i utandningen. Bröstkorgen ska knappast märkas i andningen just nu. För varje andetag kan du släppa efter i kroppen och låta huvudet vila. Sträck sedan på dig, gärna stående.

Rörelse-nackrot-Hotell