Bättre vanor

Nyårslöftet: Så lyckas du hålla det!

5 tips som hjälper dig att hålla årets nyårslöfte

Börjar nyårslöftet du satte för en vecka sen redan att kännas allt mer avlägset? De här fem tipsen är för dig!

1. Konkretisera
Börja med att se över dina löften så att du ger dig själv en ärlig chans att nå dem. Målet bör vara konkret så att du lättare kan följa din utveckling. Om du vill bli starkare i gymmet, sätt målet att kunna göra en viss övning med x antal kilo på skivstången snarare än att bara säga att du “vill bli starkare”. Det är även bra att ha ett antal delmål på vägen till ditt stora mål.

2. Var positiv
Akta dig för ord som alltid, aldrig och inte! Att lova sig själv en alltför stor förändring kan paradoxalt nog öka risken för att du inte klarar av att hålla den i längden. Säg exempelvis att du ska lägga till en portion grönsaker i fem dagar istället för att du ALDRIG ska äta choklad. Det är lättare att tillföra bra vanor i vardagen än att till varje pris behöva stå emot något du egentligen gillar att äta. Ett förbud leder lätt till att det enda du kan tänka på är den där chokladkakan…

3. För träningsdagbok
Att föra dagbok är en bra metod när du ska följa ett träningsprogram eller en viss kostplan. Se till att du har boken nära till hands så att du kommer ihåg att skriva i den. Lägg en kalender på köksbänken, vid sängen eller skapa ett dokument på datorn. Skriv ner varje gång du genomför ett träningspass (upplägg och hur det kändes) och gläd dig åt att siffrorna växer fram.

4. Ha tålamod!
En del som tränar vinner guldmedaljer och slår världsrekord, men inte en enda person har någonsin genomfört alla träningspass som hen har planerat. Det kommer inte du heller att göra. Så är det och det kan du leva med så länge du fokuserar på helheten. Glöm de dåliga dagarna, ta nya tag och återgå till ditt träningsprogram så kommer du fortfarande att nå dina mål att gå ner i vikt, bli piggare, förbättra din hälsa, öka din träningsmängd eller vad du siktar på med din träning.

När du hamnar på en platå där du inte utvecklas – och det gör alla – så gäller det alltså att kämpa på med träningen. Tänk på all tid och möda som du har investerat. Om du har tålamod att fortsätta kommer det förr eller senare att lossna och du kommer att märka förbättringarna.

5. Upp på hästen direkt
Det är viktigt att du inte klandra dig själv om du misslyckas att hålla löftet. Försök istället att förstå varför det inte funkade för att kunna göra om det på ett annorlunda sätt. Omformulera din plan och börja om direkt! Vänta inte till nästa nyårsafton.