Hitta tillbaka till rutinerna efter semestern

Hoppsan! Har du halkat ur dina hälsosamma banor under semestern? Blev det ett par glassar för mycket? Var det svårt att få energi till det där träningspasset när rumpan hade parkerat sig i hängmattan eller när någon kom och lockade med den där kalla ölen?

Det är helt förståeligt och mänskligt. Vi har alla våra lite sämre perioder rent hälsomässigt. Men deppa inte ihop, tänk istället att det här var precis vad du behövde, några veckor utan måsten och borden.

Men nu är det dags att rycka upp sig och ta tag i dina rutiner igen!

  • Det första du borde göra är att fundera på varför dina rutiner du hade före semestern inte höll över ledigheten också. Är det något du kan göra för att göra ditt vardagsliv lite roligare? Den nyttiga maten behöver ju inte vara tråkig, och träningen ska kännas rolig och lustfylld. Hade du älskat din träning hade du säkert fortsatt även under semestern. Finns det något där du kan ta tag i?
  • Testa en ny träningsform som du kanske har sneglat på ett tag, men inte vågat dig på. Eller bestäm dig för att testa ett nytt gruppträningspass varje vecka. Det är garanterat kul!
  • Känns det ändå segt att komma igång? Hugg tag i en kompis som förmodligen också ligger lite efter nu efter ledigheten. Börja träna tillsammans och var draghjälp åt varandra när det känns motigt.
  • Börja lugnt! Har du spenderat den största delen av semestern i ryggläge hinner både en hel del av konditionen och muskelstyrkan försvinna. Men lugn, det kommer tillbaka. Det sämsta du kan göra i det här läget är att tro att du ska klara lika mycket som i våras. Ge dig några veckor att komma igen, och deppa inte ihop för att du tappat lite.
  • När du kommit igång igen med träningen är det dags att se över vad du äter. Semestern blir gärna lite slapp och planlös när det gäller maten. Börja med att rensa ur det du inte vill ha i skafferi och kylskåp och fyll i stället på med lockande och nyttig mat. Det är fortfarande sommar, så du kan äta matiga sallader till middag. Och se till att frossa i grönsaker, frukt och bär som är i säsong i Sverige nu. För många är det lättare att börja äta nyttigt när man har börjat träna, för att man inte vill kasta bort sina träningsresultat man har arbetat hårt för, genom att stoppa i sig skräp. Så börja från träningshållet och bygg vidare från det.
  • Sist men inte minst, njut av dina nygamla rutiner. Känn hur bra kroppen mår nu när du dels är utvilad efter semestern och dels ger den precis den träning och den mat den vill ha och behöver. Och klappa dig själv på axeln!

Läs mer: