Så klarar du av att leva sockerfritt

Socker är sött och gott, men socker är inte bra för oss. Fler och fler forskningsrapporter visar att socker är skadligt, åtminstone i stora mängder, men hjärnan triggas när du äter något sött, massor av belöningssubstanser pumpas ut i kroppen och du mår toppen. Men du vet att det finns baksidor. Du får en ojämn blodsockerhalt, vilket gör dig retlig och sur och dessutom kommer ofta en bismak av dåligt samvete och skuld när du har ätit för mycket socker. För att inte tala om hål i tänderna och att du kan lägga på dig onödig vikt.

Tycker du att det är svårt att sluta? Följ våra sju steg så lyckas du!

  1. Rensa i skåpen! Du kan inte sluta äta socker om skafferiet svämmar över av kakor eller om du har godislager i kökslådan. Ta först och främst bort det uppenbara sockret som godis, läsk, glass och kakor. Och du, köp inte hem nytt!
  2. Ta det lite piano. När du har ett väldigt sötsug kan det vara svårt att sluta tvärt. Testa först att dra ner på sockret och tillåt dig godis en gång i veckan, och då en begränsad mängd. För många funkar det väldigt bra eftersom du då inte är lika fixerad vid sockret som om du har förbjudit det helt. Tänk bara efter så att inte hela helgen blir ätardagar, fredag kväll, lördag och söndag kväll – plötsligt har nästan halva veckan blivit ätardagar.
  3. Ut och spring. Eller träna något annat du gillar. Att röra på sig minskar sockersuget för många och ger belöningssubstanser, precis som socker, men utan den beska eftersmaken.
  4. Stanna upp och tänk. Är du hungrig eller äter du på slentrian? Eller äter du för att belöna dig eller trösta dig? Kom fram till varför du äter innan du stoppar något i munnen.
  5. Rensa mera. Nu är det dags att ta ett varv till i skafferiet och kylskåpet. Ut med sötade fruktyoghurtar, bröd och flingor. Bli medveten och läs innehållsförteckningar.
  6. Skippa sötningsmedel. Om du lätt får sötsug bör du också sluta upp med sötningsmedel eftersom det kan bli svårt att bli av med suget om du ständigt matar dig med söta smaker.
  7. Banta inte. Nej, du bantar inte för att du slutar eller drar ner på sockerintaget. Se till att äta ordentligt med bra mat så att du inte går och är småhungrig, det är som att be om att bli sötsugen och göra dåliga val. Njut av rejält med nyttig mat som du tycker om.

Läs mer: Skapa nya hälsovanor – vi listar tre enkla sätt