5 sätt för att öka förbränningen

Gå och lägg dig
Personer som sover mindre och stressar mycket i vardagen har en tendens att lägga på sig mer fett inne i buken, runt organen, det så kallade viscerala “farliga” fettet. Inte nog med att det är ohälsosamt, det stör också ämnesomsättningen.

Ställ dig upp
När du gör regelbundna avbrott från din skrivbordsstol får fettförbränningen en skjuts. Börja med att stå upp två minuter varje timme och öka tiden successivt.

Hetta till det
Det finns aktiva ämnen i starka kryddor som kan få förbränningen att lägga i en högre växel. Capsaicin heter ämnet som gör chilipeppar hett. Det anses också kunna elda på din ämnesomsättning.

Drick kaffe
Det innehåller ju som bekant koffein, vilket kan ge ämnesomsättningen en kick. Kaffe ökar kroppsvärmen, minskar aptiten och ökar den kortsiktiga fettförbränningen.

Fiberfrossa
En fiberrik kost anses vara bra för fettförbränningen. Fullkornsprodukter som havregrynsgröt och grovt bröd, rotfrukter och baljväxter är exempel på fiberrika livsmedel. Försök få i dig runt 25-35 gram fibrer per dag. I Livsmedelsdatabasen kan du söka på näringsinnehåll i olika livsmedel, du hittar den via den här länken.