Kom igång med träningen efter ett uppehåll

Ibland kommer det perioder när man av olika anledningar inte känner sig motiverad att träna eller inte har kunnat prioritera träningen. Då kan det kännas extra tungt att hitta tillbaka till de gamla träningsvanorna. Här kommer fyra tips på hur du kommer igång med träningen på bästa sätt.

* Få in vardagsmotionen, ta alltid trapporna oavsett hur många steg det är. När du är i rörelse ökar ämnesomsättningen och förbränningen. Cykla till jobbet, har du väldigt långt till jobbet välj då två dagar som du alltid cyklar.

* Bestäm dig för vilka som är dina träningsdagar! För att komma igång igen ordentligt efter sommaren eller julsemestern, börja hellre lugnare så inte kroppen får en chock, du behöver inte träna 7 dagar i veckan på en gång. Börja med att få in tre dagar, välj då t.ex. måndag, onsdag, fredag och oavsett vad som händer under veckan så tränar du dem dagarna. Du hinner alltid träna, det handlar om att prioritera. Du har alltid ett val.

* Se till att förnya ditt träningsprogram! När du kommer igång med din tränings kan du alltid boka tid med instruktör för att få ny inspiration. Har du inte testat på personlig träning än så passa på att göra det för att utöka din träning, få extra motivation, coachning och någon som ser till att du alltid får det lilla extra till varje pass och bjuder på en enorm glädje och energi!

* Sätt upp mål och delmål, ta små mål i taget och belöna dig efter varje uppfyllt mål. Belöning kan vara att köpa något till sig själv eller göra något för dig själv, inte nödvändigtvis något ätbart. Ställ inte för höga krav på dig själv, se varje framsteg som ett steg närmare ditt mål, klappa dig själv på axeln och beröm dig själv, det är du värd!

Lycka till!