Bättre vanor

Hur mycket sömn behöver vi?

Jagar du fortfarande åtta timmars sömn?

”Nej! Nu hann klockan bli 23 igen! Nu blir det ju inga åtta timmar i natt heller!”

Tillhör du också dem som jagar efter den där magiska gränsen åtta timmar ostörd sömn? Men kan du förklara varför du just vill sova åtta timmar? För att du alltid har hört att det är så mycket en vuxen person behöver sova för att må bra, förmodligen. Vad är det som säger att vi människor, som är individer och unika när det gäller allt annat plötsligt måste sova exakt lika mycket för att må bra? Vi mår ju bra av olika sätt att äta, olika träningsformer och att koppla av på olika sätt. Då är det väl inte så troligt att alla vuxna människor ska sova åtta timmar. Eller?

Forskning från Stressforskningsinstitutet visar att de flesta av oss behöver omkring sju timmar sömn per natt, men att det finns variationer. Du får helt enkelt känna efter själv. Risken finns att du känner dig stressad när klockan börjar närma sig 23 och du ännu inte har gått och lagt dig, och du vet att klockan kommer att ringa klockan 06 och nu är det ju helt plötsligt alldeles för sent, för nu blir det ju för lite sömn… Tror du att sådana här tankemönster kommer att få dig att somna gott om kvällarna? Nej, så klart inte. Undersök lite själv hur mycket du verkar behöva sova. Testa sju timmar – funkar det? Bra. Risken är att stress över att du sover mindre än du tror att du behöver sova gör att du har svårare att somna på kvällarna och det i sin tur leder till att du kommer att sova ännu mindre. Då har du fått snurr på den berömda onda cirkeln.

Läs mer: Bättre sömn

Du har säkert hört att Margret Thatcher sov fyra timmar per natt och ändå hade energi nog att styra ett av Europas största länder med beryktad järnhand. Då borde väl fyra timmar räcka för dig också som har ett vanligt kontorsjobb? Nja, det är inte riktigt sant. Visst finns det människor som klarar sig på väldigt lite nattsömn, men de är väldigt ovanliga, så sannolikheten är stor att du inte är en av dem. Utgå i alla fall inte från det. Något som däremot är sant för alla är att de fyra första timmarna är viktigast när du sover och det gäller oavsett när du går och lägger dig.

Om du är trött på dagarna kan du prova att öka din sömnmängd lite, men du kan också prova att först vara mer fysiskt aktiv, försöka gå ut lite varje dag och se solen, äta lite mer varierat och börja sova mer regelbundna tider. Om du ena kvällen däckar vid niotiden på kvällen för att nästa dag somna vid ett på natten kommer du att bli trött på dagarna. Försök att få till en sömnrutin där du har en liknande dygnsrytm varje dag. Du kan också försöka vrida om din dygnsrytm så att den passar dig bättre. Är du en morgonmänniska eller kvällsmänniska? Om du är morgonmänniska är du förmodligen trött på kvällen men har inga problem att gå upp på morgonen medan kvällsmänniskan kan vara upp nästan hur länge som helst, men har betydande svårigheter att gå upp tidigt. Nu kan det förstås vara så att det inte går att vrida om dygnsrytmen, jobb ska utföras, barn ska lämnas på skola och dagis och det är såklart roligt att ha en dygnsrytm som matchar resten av den eventuella familjens. Men kan du vrida om lite, så gör det.

God natt och sov gott!

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!