Håll kroppen i form med cykling

Cykelträning är ett väldigt bra sätt att hålla kroppen i form och det är något som alla kan utöva det spelar ingen roll hur du ligger till styrke- och konditionsmässigt.

När du cyklar får hela kroppen arbeta och med regelbunden träning kommer du få resultat. Cykling är också skonsam träning för kroppen på det sättet att det inte belastar dina knän på det sätt som löpning gör.

Förbättrar konditionen avsevärt

När du cyklar tränar du framförallt några av de största musklerna som finns i din kropp. Det är lårens framsidor och sätesmusklerna. Detta gör cykling till en utomordentlig konditionsträning eftersom det krävs mycket av din kropp när de stora musklerna arbetar. Musklerna kräver att hjärtat pumpar runt mer blod. Det i sin tur hjälper hjärtat att förbättra sin prestation vilket gör att det arbetar bättre både när du tränar men också när du vilar. Din vilopuls kommer alltså att sjunka.

Gällande träning av hjärtat och cirkulation står sig cykling gott och väl i konkurrensen med både löpning som simning på det området. Även om vi tittar på muskelstyrka och uthållighetsträning. Det är egentligen endast när det rör sig om smidighet som cykeln inte kan konkurrera eftersom du sitter i en konstant ställning. Därför rekommenderar vi att du kompletterar cyklingen med stretchövningar.

De absoluta fördelarna med cykling är ganska uppenbara. Från att vi lär oss cykla som barn kan vi utöva denna motionsform. Det är fantastiskt skönt att ge sig ut och cykla när det är fint väder och en perfekt aktivitet både när du är på semester utomlands eller är vid sommarstugan.

Kör hårt och glöm inte hjälmen!