Bättre vanor

Förbered hjärnan med träning

Förebygg depression i löpspåret

Att träning är bra för att lätta på depression och bota stress och ångest vet du säkert redan. Det är ju inte för inte som läkare för några år sedan började skriva ut motion på recept.

Men vore det inte toppen om det gick att förebygga stress och depression med träning? Så att man slipper hamna där till att börja med. Och vet du, det går!

Eftersom vi fortfarande har en likadan hjärna som vi hade för tio tusen år sedan är den inte anpassad efter dagens samhälle och den stress om det innebär. Den är byggd för att klara snabba stötar av stress, inte ett ständigt stresspåslag som många av oss lever i idag. Vi börjar inte må dåligt när nivåerna av stresshormonet kortisol ökar i kroppen utan när nivån stannar högt länge. När du tränar stiger visserligen kortisolnivåerna, men efter passet sjunker nivåerna till en lägre nivå än din kropp brukar ha och du får en rush av må-bra-hormoner som dopamin och endorfiner. Och om du tränar regelbundet hålls kortisolnivåerna nere.

– Det verkar som att fysisk träning lär kroppen att inte gå upp i stressnivå även om du blir stressad av andra anledningar, säger Anders Hansen, psykolog och författare till boken Hjärnstark.

När du tränar fysiskt är det mycket som händer i hjärnan och i dess närmiljö. Hjärnan bokstavligen badar i en lösning inne i huvudet, en lösning som påverkas på olika sätt av till exempel blodtryck och blodsocker, som i sin tur förbättras av träning. Hjärnan blir på så sätt bättre förberedd och motståndskraftig.

Anders Hansen berättar om en studie som gjordes på barn, där de barn som var mycket fysiskt aktiva inte alls hade lika höga nivåer av kortisol som andra barn, även om de blev stressade. De hade nästan blivit som immuna mot stress.

Även för oss vuxna fungerar träning mycket bra som behandling mot depression och stressproblematik. Vi är gjorda för att röra på oss, men rör oss hälften så mycket idag som vi gjorde förr – samtidigt som samhället ställer helt andra krav på oss.

– Titta på andra arter, hur de har utvecklats. Skulle vi följa samma tempo som dem skulle vi fortfarande vara kvar på savannen. En stor del av våra psykiska problem kan lindras eller botas med fysisk aktivitet, det kan kompensera för att det har gått alldeles för fort fram i vår utveckling och att hjärnan inte har hunnit med, säger Anders Hansen.

Men nej, det är inte i första hand till löpspåren eller danspassen mänskligheten rusar när hjärnan känns överhettad. Det är till psykiatrin vi söker oss för att få en diagnos och ett botemedel.

– Tänk om man kunde sälja träning i tablettform. Du blir intelligentare, mer tålig mot stress, får massor av andra fysiska hälsoeffekter – och den har inga som helst biverkningar och alla rön är vetenskapligt belagda. Det skulle bli världens mest sålda piller.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!