Bättre vanor

Att träna som senior

Intervju med Lennart och Aino Svensson

Ålder: 65 år, varit pensionärer sedan 3 år tillbaka.

Bostadsort: Örebro

Vad har ni för mål med träningen?
– Vi tränar för att hålla oss friska. Vi har alltid idrottat så vi vet hur nyttigt träning är för kropp och själ.

Varför tränar ni?
– Den sociala biten spelar stor roll. Det är ofta samma folk som kommer till passen och det är alltid trevligt att träffa dem. Ibland går vi på danspass också och det passar oss som alltid har tyckt om att dansa.

– Det är bra med balansträning för oss pensionärer. Bara en sån sak som att kunna ta på sig strumporna utan att behöva sätta sig ner känns väldigt bra.

Hur har träningen påverkat ert vardagsliv?
– Vi vill ju göra något varje dag. Vi vill inte sitta still. Träningen har också gjort att min artros har blivit mycket bättre! Jag kan nu gå längre promenader utan att få ont och det är jag jättetacksam för.

Bästa träningstips?
– Ge dig tid till att träna. Kombinera det gärna med någon form av avslappning efteråt. T.ex. bastu och bubbelbad.

Hur håller ni motivationen på topp?
– Det underlättar när man är två för man peppar varandra. Att träna med sin partner eller en vän.

Vad skulle ni säga till dem som vill börja träna men som inte kommit till skott?
– Prova på gruppgympa och träffa folk där. Där är trevlig musik och trevligt folk. Det finns så många fördomar mot gym bland folk i vår ålder men inga av dem stämmer. Personalen är väldigt trevlig och tar väl hand om en.

– Pröva olika pass tills ni hittar det ni tycker är roligt. Men tänk på att börja lugnt. När man hittar det man tycker är roligt blir det en rutin i vardagen man inte vill vara utan.

Vilka är fördelarna med att träna på Actic?
– Man får ett väldigt trevligt bemötande. Det finns ett jättestort träningsutbud och det ordnas med extra aktiviteter för oss seniorer.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!