Bättre vanor

9 knep som gör det lättare att morgonträna

Här är tipsen som gör det lättare att morgonträna!

Morgonträning lägger grunden för en lyckad dag; du väcker kroppen, blir på bra humör, ökar upp energinivåerna och din ämnesomsättning. Det är också en garanti för att träningen verkligen blir av, innan tusen andra saker kommer emellan dig och gymmet. 

Här är tipsen som gör det lättare att ta dig upp för en god start.Bestäm dig kvällen innan
Ställ klockan och lägg fram träningskläderna inom räckhåll från sängen.

2. Välj ett roligt pass
Var smart när du planerar din träningsvecka. Välj passen du ser fram emot mest som dina morgonpass, då blir det automatiskt lättare att ta sig ur sängen trots att du just där och då skulle betala dyrt för att få krama kudden en stund till.

3. Ladda med ljus
När klockan ringer, sätt dig upp direkt. Ljus gör dig piggare, så under den mörka årstiden kan det vara läge att investera i en väckarklocka med wake-up light. Om du har väldigt svårt att ta dig ur sängen, kasta ner kudden på golvet. Utan kudde är det inte lika bekvämt att ligga kvar…

4. Morgonkaffet!
Att kaffe får dig att piggna till är ingen hemlighet, men visste du att bara doften av kaffe sätter igång ditt må-bra-system? Skaffa en timer som går igång tio minuter innan väckarklockan ringer så vaknar du till den härliga doften av nybryggt kaffe.

5. Packa väskan kvällen innan
Packa träningsväskan, ladda telefonen och se till att alla jobbgrejerna och allt annat du behöver är framplockat. Då kommer du snabbare iväg.

6. Frukostfix
Förberedd även frukosten kvällen innan – ställ fram skålar, glas, bestick och torrvaror. En lätt och lockande frukost gör det lättare att kliva upp. Välj något lättsmält som snabbt ger energi. Har du svårt att äta frukost på morgonen, prova att mixa ihop en smarrig smoothie och ställ i kylen kvällen innan. Ett förkokt ägg och en liten skål yoghurt är ett annat bra alternativ.

7. Gå och lägg dig i tid
Lättare sagt än gjort, men faktum är att du både fysiskt och rent mentalt kommer att ha lättare att kliva upp om du vet att du fått dina timmar.

8. Boka träningsdejt
Du ställer inte in om du vet att din kompis – eller din personliga tränare – väntar på dig. Boka minst en tidig träningsträff varje vecka.

Viktigast av allt: Tänk inte så mycket, bara gör det!

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!