Mer energi och smartare tankar med träning

Det finns hur många anledningar som helst till varför det är bra att träna. Du får en starkare och mer uthållig kropp, du blir piggare, stärker immunförsvaret, tänker klarare och kan gå upp eller ned i vikt beroende på vad du har för mål – för att bara nämna några positiva förändringar som följer när du tränar regelbundet. Många av dem får du dessutom redan innan du lämnat gymmet!

1. Du mår bättre
Kroppen utsöndrar endorfiner som brukar kallas “må-bra-hormoner” eftersom de gör dig glad och mer tillfreds. Och inget är väl så skönt som att känna sig nöjd efter ett riktigt tufft träningspass! I hjärnan frigörs även signalsubstanser, som exempelvis dopamin och serotonin, som motverkar depression och smärta.

2. Du får mer energi
De flesta som tränar har mer överskottsenergi än andra, och du får den direkt! Arbetsdagen och alla åtaganden som följer efter blir mycket lättare att ta sig igenom efter ett svettigt morgonpass.

3. Du tänker klarare
Har du ett viktigt möte inbokat eller en stor deadline som närmar sig? Ta en sväng förbi gymmet först! Regelbunden fysisk träning kan förbättra ditt minne, inlärning och koncentrationsförmåga genom att det bildas nya celler i hippocampus som är ett område i hjärnan för minnet. Men faktum är att du redan direkt efter passet blir piggare och kan tänka klarare än om du inte låtit kroppen svettas i träningssalen.

Läs mer: Därför ska du träna för att kunna tänka bättre!

4. Du ökar din förbränning
Kroppens förbränning boostas rejält när du tränar, men det slutar inte där! Förbränningen håller i gång på en högre nivå även efter träningspasset eftersom det krävs extra energi för att kroppen ska kunna återhämta sig och bygga starkare muskler. Kroppen måste dessutom fylla på och återställa energi- och syrelagren som tömts under passet och ta hand om slaggprodukter som bildats av musklerna. Hur stor din efterförbränning är beror främst på hur hårt du har tränat.