Din produktivitet kommer att tacka dig!

1. Ta pauser

Det låter kontraproduktivt, men det fungerar verkligen. Forskning säger att det mest effektiva är att jobba dedikerat under en period för att sedan vila, innan nästa intervall drar igång. Den magiska formeln verkar vara att jobba i 52 minuter med en 17 minuters paus.

2. Ät citrus

Endast doften av syrliga frukter som apelsiner och citroner kan hjälpa dig att bli piggare. Att äta en apelsin som mellis ger dig dessutom dagsbehovet av c-vitamin som bland annat behövs för huden, senor, ligament och blodkärl.

3. Stå upp

Att sitta fastnaglad i kontorsstolen under en lång arbetsdag är ett säkert sätt att tappa fokus både en och två gånger (eller 23…!). För att inte tala om hur kroppen mår fysiskt av allt stillasittande. Gör det till en vana att stå upp, åtminstone några minuter varje timme. Toppen om du har ett höjbart skrivbord, men annars kan du bara ställa dig upp, stretcha ut kroppen lite och sen sätta dig igen. Även en liten dos gör skillnad!

4. Titta på ett djurklipp

Inte för att du egentligen behöver någon anledning till att kolla på gulliga djur på youtube, men här är ett ändå: Gör det för din produktivitet! En studie från 2012 fann att du har lättare att koncentrera dig om du först kollat på ett gulligt klipp. Snacka om humörshöjare!

5. Testa 20-20-20-metoden

Människans hjärna blir lätt överstressad och överstimulerad, så mentala pauser är viktiga. Ge ditt sinne en rast genom att testa 20-20-20-regeln. Var 20:e minut, stirra på ett objekt cirka 6 meter från dig (20 feet) i åtminstone 20 sekunder. De här pauserna hjälper dig att minska ansträngningen för ögonen som du kan få av att stirra på skärmen under långa perioder.

6. Schemalägg ett möte vid 15.00

De stressiga förberedelserna inför det tidiga morgonmötet gör ingen gladare. Den bästa tiden att boka in avstämningar är, enligt en studie, klockan 15.00 på tisdagar. Tiden är tillräckligt sent på dagen för att du ska hinna bocka av andra to-dos innan men ni har fortfarande tid att få saker gjorda under mötet utan att inkräkta på arbetsdagens slut.

7. Eller ännu bättre, lägg in ett promenadmöte

Motion, frisk luft, ingen dator… Hur bra låter inte det? Att boka in promenadmöten boostar både din kreativitet och ditt engagemang. Många stora företagsledare som Facebooks Mark Zuckerberg till Twitters Jack Dorsey är stora fan av upplägget. Om du fortfarande inte är övertygad så visar studier att promenader kan drastiskt förbättra din hälsa och ditt mentala välbefinnande.

Läs också: Din karriär vinner också på gymbesöken

8. Djupandas 

Andas in, andas ut, repetera. Djupandning är din kropps inbyggda stressreducerare. Det räcker med några få djupa andetag för att sprida lite lugn i kroppen. Ett avslappnat sinne = Ett produktivt sinne.

Läs också: 13 anledningar till varför yoga är så bra för dig

9. Stäng av dina notiser

Pushnotiser och plingande mejlkorgar är en garanterad källa till distraktion. Dagens kultur gör det väldigt enkelt att multitaska vilket även gör det svårt att avsluta arbetsuppgifter på ett effektivt sätt. Små förändringar, som att stänga av telefonen och de automatiska mejlnotiserna, när du har en stor deadline kan vara en stor hjälp när du behöver fokusera på uppgiften.

10. Power-snooza

Vem sa att sova på jobbet skulle vara oproduktivt? Forskning föreslår att en tupplur på 10-20 minuter kan boosta ditt humör, öka kreativiteten och göra dig piggare. Det finns en hel del (åtminstone amerikanska) företag som uppmanar sina anställda att sova en stund på arbetstid, bland annat Google och Huffington Post.

11. Lämna jobbet på jobbet

Smartphones och bättre uppkoppling generellt har suddat ut linjen mellan kontor och hem, idag kan vi praktiskt taget jobba var vi än befinner oss. Men om du konstant kollar mejlen och fixar med snabba uppgifter efter kontorstid är du i riskzonen för att bränna ut dig, samtidigt som du blir mindre effektiv när du väl är på jobbet. Försök att checka ut från jobbet när du lämnar för dagen, ditt produktivitet kommer att tacka dig!

Läs också: 4 steg till att skapa en ny vana