Lär känna din kropp på nytt

Trodde du att du kände din kropp? Till viss del gör du förstås det, men följ med på resan från topp till tå och fascineras av nya saker med din kropp och lär dig hur du kan ta bättre hand om den.

  1. Hjärnan förbrukar mellan 15 och 20 procent av vår energi, och det är oberoende om du löser världsproblemen eller om du sitter och kollar på Paradise Hotel. Att vara fysiskt aktiv boostar hjärnan och förbättrar din kognitiva förmåga.
  1. Alla som har blåa ögon har en gemensam stamfader. Från början hade alla människor bruna ögon, men för 6000 till 8000 år sedan föddes en person med en genetisk förändring som gjorde att hen hade blå ögon och den personen stammar alla blåögda från.
  1. Ditt hjärta kommer att slå cirka 2,5 miljarder gånger under ditt liv. Om du har en vilopuls på över 70 slag i minuten ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Ett effektivt sätt att sänka sin vilopuls är att träna konditionsträning. Se bara på fysfenomen som Gunde Svan och Per Elofsson som under sina aktiva år hade en vilopuls på runt 30 slag i minuten.
  1. Visste du att levern kan växa ut igen om en del tas bort? Det innebär att en vuxen person kan donera en bit av sin lever till ett barn som är i behov av transplantation, och så växer den biten som togs bort ut igen. Det är i levern som vitamin A, B12 och D lagras. A och B12 kan lagras i några år, men D-vitaminet kan bara lagras i någon eller ett par månader. Sedan måste du fylla på igen – passa på att lagra nu när solen skiner eftersom kroppen bildar D-vitamin när du får sol på huden.
  1. Människans matsmältningsorgan är cirka sju meter långa från munnen till ändtarmen. Det kan ta allt från ett och ett halvt till tre dygn för maten att gå hela vägen genom systemet. Det tar längre tid för grönsaker än kött att ta sig genom magen eftersom det krävs en jäsningsprocess i tarmarna för att kunna utvinna näringen ur växter.
  1. I tarmarna finns det mellan ett och två kilo bakterier. Det är mer än 100 biljoner stycken, vilket i sin tur innebär att vi har tio gånger fler bakterier än mänskliga celler i kroppen. Svindlande! Så många bakterier vill förstås ha mat, och de gillar fibrer som du får i dig via till exempel frukt, grönsaker och fullkorn. Har du en trög mage kan du öka fiberintaget och se om det hjälper.
  1. Har du ont i ländryggen? Du är långt ifrån ensam, det är ett av de vanligaste ryggproblemen och kan bero på massor av saker. Faktiskt kan det bero på att du har korta höftböjarmuskler. De har ett fäste i ländryggen och om du sitter ner mycket i jobbet kan de bli korta och dra i fästet. Då får du ont i ländryggen. Ryggontet kan alltså släppa och du lägger lite tid på att sträcka ut höftböjarna genom att stå i friarposition, jucka fram höften lite och hänga lätt framåt så att det sträcker i höften.

Läs mer: Håll fast vid dina nya träningsrutiner

  1. När du föds har du cirka 300 skelettdelar. När du är vuxen har många av dem vuxit ihop och då har du 206 ben. Det minsta sitter i örat och det största är lårbenet. Vill du ha ett starkt skelett även som äldre ska du se till att träna stötig träning, till exempel hoppa mycket och träna tung styrketräning som stärker skelettet och äta kost rik på kalcium och D-vitamin.
  1. I foten får det plats otroliga 26 ben, 57 leder och 108 ledband. Stärk dina fötter i sommar genom att gå barfota i sand eller sitta på en stol och samla in en handduk med tårna. Starka fötter är smärtfria fötter.

Huden är vårt största organ och är, om man skulle lägga den på marken, cirka två kvadratmeter stor. Har du problem med huden, som akne eller eksem? Tänk igenom din livssituation och se om stress skulle kunna vara orsaken. Stress visar sig ofta på huden eftersom stresshormonet kortisol inte kommer överens med huden.