Äta rätt

Vildare kött på tallriken

Naturligt protein från skogen

De senaste åren har vi blivit matade med dels nya dieter som LCHF och paleo som propagerar för att vi ska äta mindre kolhydrater, som paste, potatis och ris och i stället äta mer kött. De här dieterna rimmar illa med både Livsmedelsverkets rekommendationer om köttätande som vill att vi ska minska intaget till max 500 gram i veckan, och med miljölobbyn som belyser köttindustrins negativa påverkan på miljön. Men finns det något kött som är bättre än något annat, hälsomässigt och för miljön? Ja, det finns det, och det köttet hittar du i skogen.

Viltkött, alltså kött från vilda djur, till exempel älg, rådjur, vildsvin och hjort, har flera positiva egenskaper jämfört med kött från uppfödda djur som ko och gris.

En av de mest självklara fördelarna är att djuren inte påverkar miljön alls på samma sätt eftersom de inte behöver få odlat foder. Inga arealer tas i anspråk för att odla, inga fodertransporter, inga bekämpningsmedel på fodret och ingen antibiotika i det djuren äter.

Just antibiotikafrågan är viktig. Idag får majoriteten av importerade köttdjur antibiotika, antingen för att öka tillväxten eller för att förebygga sjukdomar. Själva köttet innehåller inte antibiotika, men den stora användningen av läkemedel på friska djur bidrar till att bakterier blir resistenta. I Sverige ser det betydligt bättre ut, så om du väljer svenskt kött är den påverkan mycket liten. Men ännu mindre om du väljer kött från skogen.

De vilda djuren ingår också i den naturliga biologiska mångfalden och stör alltså inte miljön på något sätt. Vissa arter jagas också för att de inte ska bli för många, till exempel vildsvin. Däremot kan de inte kallas ekologiska eftersom vi faktiskt inte har kontroll på vad de äter. Ett ekologiskt kött måste komma från djur som bara ätit ekologiskt foder, men älgar strövar ju som de vill och kan mycket väl komma över besprutade grödor.

Läs mer: Öka proteinhalten i din mat

Viltkött är magert, innehåller mer järn och zink än kött från tamdjur och också mer omega-3 fettsyror – också för att djuren har betat i naturen och inte fått konventionellt foder. Högre halter av omega-3 hittar man också i kor som har betat mycket ute i naturen.

Men blyet då? Ja, det är sant att människor som äter mycket viltkött har en högre halt av bly i kroppen, men halterna är inte hälsovådliga. Du kan minska risken för förhöjda blyvärden genom att skära bort köttet som är närmast sårkanalen, om du hittar en sådan i köttet.

Så, vad ska man då göra med sitt viltkött? Ja, samma sak som du gör med ditt vanliga kött. Det funkar utmärkt att byta ut fläskfilén mot vildsvinsfilé, och du får en kraftigare smak med viltkaraktär. Du kan med fördel göra köttbullar, köttfärssås och hamburgare av älgfärs istället för nötfärs. Ha dock i åtanke att älgfärsen inte är lika fet och kan behöva en extra äggula eller lite grädde för att inte kännas torr.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!