Näringsrikt och gott i lunchsalladen

Välj någon, eller flera, av dessa nyttobomber och strössla över tallriken!

1. Hampafrön
Skalade hampafrön är något av det mest proteinrika du kan äta och dessutom en utmärkt källa till järn, magnesium, omega-3 och omega-6-fettsyror.

2. Fänkål
Tunt skivad fänkål gör salladen härligt krispig – och kan hjälpa din matsmältning.

3. Surkål eller kimchi
Syrade grönsaker är fulla av probiotika, de är dessutom kalorisnåla och ger din sallad smak och karaktär.

Läs mer: Ät mer grönt! Tipsen som gör det lättare att äta vegetariskt

4. Torrostade mandlar
Välj en lättsaltad variant och njut av härlig crunch som salladstopping. Mandlar är proteinrika, innehåller hälsosamma fetter och är en bra källa till mineralerna magnesium, järn och zink.

Läs mer: Därför är nötter så bra för dig som tränar

5. Quinoa
Komplettera grönsakerna med det här proteinrika och mättande fröet. Klart på en kvart på spisen.

6. Blåbär
De kryllar av antioxidanter och förvandlar den mest mediokra sallad till ett konstverk.

Läs mer: Så bygger du en bättre sallad