Äta rätt

Semlor! Nyttigare alternativ till grädden och mandelmassan

Testa de här näringsrika fyllningarna!

I dag går det att hitta alla möjliga semmelvarianter på kaféer och i butik. Nya smaksättningar, wienerdeg, wraps… Listan kan göras lång. Många väljer trots detta alltid grundupplägget kardemummadoftande vetebulle med mandelmassa och grädde. Men även om du föredrar den gamla klassikern så finns det en rad smarta sätt att variera fyllningen i det härliga bakverket. Här är våra tips!

Istället för klassisk mandelmassa (4 semlor)

  • Mosa 1/2 banan med 3 msk mandelmjöl (4 semlor)
  • Blanda 1 dl mandelmjöl, 3 msk valfri mjölk (tex ris- eller kokosmjölk) och 1/2 msk agavesirap eller annan sötning
  • Skålla och skala 200 g mandel (eller använd oskalad för en mer rustik mandelmassa). Mixa mandlarna fint innan du tillsätter 1-1,5 dl honung och 1 msk kokosolja. Mixa samman allt till en krämig massa.

Istället för vanlig grädde (4 semlor)

  • Mixa 2 dl keso eller kesella med 2 tsk kokossocker och 2 krm vaniljpulver
  • Vispad kokosgrädde! Gör så här:
    • Ställ kokosmjölken i frysen i ca 1 timme (mjölken ska blir riktigt kall men inte frysa till en klump). När kokosmjölken blir kall skiljer sig vattnet från grädden i och det är bara grädden du ska använda
    • Ställ samtidigt in skålen och visparna du ska använda i kylen
    • Klipp upp förpackningen och häll tjocka och krämiga kokosgrädden i den kalla skålen. När du når vattnet blir färgen gråaktig och det ska du inte använda (men spara det gärna till matlagningen etc)
    • Vispa därefter kokosgrädden fluffig och smaksätt eventuellt med lite vaniljpulver

 

Läs också: Därför är det så bra att äta nötter