Byt ut och lägg till – proteinboosta käket!

Du vet säkert redan att protein är det som bygger upp våra kroppar och som är musklernas beståndsdelar. Men äter du tillräckligt med protein för att din kropp ska må bra? Det handlar nämligen inte bara om muskler och om uppbyggnad utan också om att kroppen ska kunna bilda livsnödvändiga hormoner och enzymer. Hur mycket du behöver är individuellt och beroende på hur mycket du tränar och hur mycket du väger, det kan variera mellan 0,9 gram och 1,8 gram per dag och kilo kroppsvikt per dag.

Förmodligen äter du tillräckligt med protein eftersom det är lätt att få i sig om du äter en blandad kost. Inte ens de som utesluter animaliska produkter har svårt att få i sig tillräckligt med protein. Men i dagar som dessa när många vill minska intaget av kalorier från kolhydrater och skjuta över de kalorierna till protein kan det vara lämpligt med några tips om hur du kan proteinboosta din mat, och det utan att nödvändigtvis äta mer kött.

Läs mer: Så bygger du en bättre sallad

Spetsa din smoothie. Är du en smoothiedrickare kan du enkelt få din frukost eller ditt mellanmål mer proteinrikt genom att tillsätta keso, kvarg, yoghurt, mjölk, tofu, jordnötssmör, chiafrön, solrosfrön, ett rått ägg, pumpafrön, hampafrön eller quinoa innan du mixar den.

Nya tillbehör. Byt ut din vanliga pasta eller ditt ris mot quinoa, bönpasta (det finns nu pasta som består till en viss del av bönor och då smakar mer som vanlig pasta), mathavre eller amaranthgryn.

Byt ditt vanliga bröd mot ett mer proteinrikt. Du kan titta efter bröd bakat på havre eller som innehåller mycket proteinrika frön eller som består delvis av till exempel malda bönor.

Bästa bönan. Bönor och ärtor är otroligt proteinrika och går att variera i det oändliga. Testa att göra ett mos på bönor och ät med fisk istället för potatismos, eller blanda upp ditt potatismos med mosade kikärter. Du kan fräsa gröna bönor och sojabönor i lite smör med vitlök och salt och få ett gott tillbehör som passar till vilka rätter som helst. Byt ut dipsåsen mot hummus gjord på kikärter eller snacksa på rostade och saltade bönor eller ärter.

Preppa med linser. Många vegetariska rätter går att komplettera med linser som är ganska neutrala i smaken. Testa att ha röda linser i din vegetariska lasagne eller puylinser i soppan.