Som alltid är lagom bäst

Vi har fått itutat i oss att vi ska äta lite salt för blodtryckets skull lika länge som vi har fått veta att att ägg ger oss farligt högt kolesterol. Men ju längre forskningen kommer, desto större är chansen att man kan krossa hälsopåståendena. Ägg vet vi nu är bland det bästa vi kan äta och inte alls en hälsofara, även om vi stoppar i oss flera stycken om dagen. Och nu är det saltets tur.

I maj i år kom en forskningsrapport som i vissa delar går stick i stäv med det vi tidigare har trott. Den visar att människor som äter lite salt (mindre än tre gram per dag) har ökade risker att dö av just hjärt- och kärlsjukdomar jämfört med dem som äter normala mängder salt (5–6 gram om dagen). Svenska Livsmedelsverket rekommenderar 6 gram per dag.

Problemet är att vi svenskar inte äter normala mängder salt. Vi äter mycket betydligt mer än så, ungefär dubbelt så mycket som forskarna i studien tycker är normalt. Så hur ska vi svenskar tänka när det gäller den här forskningen? Ska vi bara köra på som vanligt? Nej, det ska vi inte. Den nya studien stöder det vi tidigare har trott, att de som har högt blodtryck ska sänka sitt saltintag, men inte för mycket för då ökar plötsligt riskerna igen.

Läs mer: Stor äppleskörd? Gör äpplemos!

  • Det som fortfarande stämmer är att vi i Sverige äter för mycket salt. Så pass mycket att det kan påverka vår hälsa negativt. Det mesta saltet vi äter kommer från färdigmat, chark, bröd, ost, och mat från restauranger där det är svårt att själv reglera hur mycket salt det innehåller. Det vi kan göra för att få i oss en mer normal mängd salt är helt enkelt att minska på färdiglagad mat, chark och restaurangmat – ett råd som är bra oavsett om det handlar om att minska på saltet eller något annat. Vi mår bra av att äta mat vi själva lagar från grunden och där vi själva kan bestämma hur mycket salt vi häller i.
  • Ett annat sätt att minska saltinnehållet i maten är att använda andra kryddor. Kryddig mat kräver inte lika mycket salt som mer smaklös. Slösa med paprikapulver, curry, kajennpeppar, chili, citron och annat du tycker om så kan du minska på saltet.
  • Lagar du mat med andra salta ingredienser som soja, skinka, kassler eller liknande – salta inte extra om det inte verkligen behövs.
  • Se också till att inte ha salt stående på bordet. Många saltar av bara farten utan att först ha smakat – helt onödigt.
  • Precis som socker är det många som måste avvänja sig när man ska dra ner på salt. Smaklökarna är vana vid mycket salt och det kan ta ett tag innan mindre saltad smakar lika bra.
  • Tränar du mycket och svettas mycket kan du kosta på dig att äta lite mer salt än andra, men förmodligen äter du ändå för mycket och behöver alltså inte tänka på att äta extra för att du har tränat hårt.