Äta rätt

Därför är det så nyttigt med fisk

Hälsofördelar med fisk

Ska du laga fisk till middag eller lunch idag? Det finns flera hälsofördelar med att äta fisk ett par gånger i veckan. Förutom att fisk innehåller nyttiga fetter och proteiner är det också en bra källa till mineraler som jod och selen. I fet fisk finns det också en hel del D-vitamin som vi även får från solen och det ger oss nordbor ett bra skäl till att äta fet fisk under vinterhalvåret.

Fet fisk som är rik på omega 3 och D-vitamin:

  • Lax
  • Makrill
  • Sardiner
  • Sill

Vit fisk som innehåller få kalorier och är fettsnål:

  • Torsk
  • Gädda
  • Hälleflundra
  • Sej

KRAV/ekologiskt

Att köpa KRAV-märkt fisk betyder att fisket ska vara långsiktigt hållbart, utföras med säkra metoder och vara spårbart vilket kan vara bra att tänka på när du köper fisk. Om fisken har levt ett bra liv finns det större chans att den innehåller mer nyttiga fetter, mineraler och vitaminer.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!