Nötter i olika former är perfekta som mellanmål och du kan med fördel plocka åt dig några extra på julgodisbordet. Här är sju anledningar varför nötter är ett bra val för dig som lever en hälsosam livsstil.

1. Du står dig längre
Nötter mättar väldigt bra per kalori. Om du toppar din måltid med lite hackade nötter kommer du att stå dig längre.

2. Håller igång förbränningen
Fettet i nötterna är särskilt gynnsamt för att hålla energiförbrukningen och fettförbränningen uppe. Ungefär 10 procent av nötternas energiinnehåll “försvinner” när du omsätter dem. Och mellan 5-15 procent av nötternas kalorier tas inte upp alls i kroppen, de passerar rakt igenom mag-tarmkanalen.

3. Minskar risken för sjukdomar 
Nötter skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och vissa cancerformer.

4. Naturella nötter hellre än rostade
Värmen från rostningen bryter ner näringsämnen som fettsyror, kolhydrater, aminosyror, vitaminer och antioxidanter. Men lite salt på nötterna är inget problem så länge du inte har högt blodtryck eller överdriver mängden.

5. Nyttigare bakning
Mandeln är egentligen en stenfrukt men har i princip samma näringskvaliteter som vanliga nötter. Dock tycks det vara något svårare för kroppen att absorbera fettet från mandlar vilket gör att det är lättare att hålla vikten om du till exempel byter ut ditt nuvarande mellanmål mot mandlar. För mer näringsrika bakverk och bröd, testa att använda mandelmjöl. Det är naturligt glutenfritt, proteinrikt, har bra fetter och är en källa till mineralerna magnesium, järn och zink.

6. Goda tarmbakterier!
Kokosnöten (som egentligen är ett frö) har uppmärksammats de senaste åren för sina hälsofrämjande egenskaper. Kokosfett innehåller bland annat laurinsyra som bidrar till en hälsosam tarmflora så att bakterier, virus och svamp har svårare att bildas.

7. Cashew för huden och håret
Cashewnötter innehåller massor av vitaminer, mineraler och fytokemikalier som E-vitamin, B-vitamin, järn (tre viktiga källor för håret och huden), kalium, fosfor, magnesium, zink och polyfenoler som skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar och sänker det onda LDL-kolesterolet. Cashewnötter anses även vara antiinflammatoriska.

Recept! 3 supergoda julgodisrecept med nötter