Tipsen som gör ditt julbord nyttigare

Självklart ska du äta julbord under helgerna utan att ha dåligt samvete, men det är alltid bra att reflektera över vad och hur du väljer att äta. Här är ett gäng smarta tips för dig som vill göra hälsosamma val även när det vankas julmat.

1. De flesta rätterna på julbordet är faktiskt nyttiga. Lax och andra feta fiskar som sill och strömming innehåller proteiner, vitaminer och viktiga omega 3-fetter. Sill i spad (klar inläggning) är ett bra val om du vill undvika socker och majonnäs.

2. Kalkon, lutfisk, ägg, fårfiol och skinka är fina proteinkällor som mättar bra.

3. Satsa på brysselkål, grönkål och brunkål – och välj gärna kokt potatis.

4. Vill du äta bröd så välj ett mörkt med hela korn, frön eller kärnor i.

5. Lägg upp en stor hög med färska grönsaker det första du gör och fyll resten av tallriken med mat du gillar. Brukar ert julbord sakna grönsaker och sallader? Ändra på det i år!

6. Sötsaker och drycker är helt klart de största buffébovarna. De kan stå för en tredjedel upp till hälften av kaloriintaget på ett julbord – och slinker ofta ner väldigt lätt.

7. Det är sällan maträtterna i sig som gör att det drar iväg med kalorierna, utan snarare mängderna du stoppar i dig. Brukar du plocka av julbordet fler än 2–3 gånger? Det kan du göra, men tänk att maten du tar till dig ska ligga som enskilda små högar på tallriken utan att blandas. Du skulle kunna dra ett finger mellan de olika rätterna, då har du bättre koll på mängderna.

Läs mer: Recept! Julbordsklassiker på 3 nyttiga sätt