FAQ

Vanliga frågor och svar

Här hittar du några av de vanligaste frågorna och svar som kommer till vår kundtjänst. Du är alltid välkommen in till någon av våra anläggningar där vår personal gärna hjälper dig med de eventuella frågor som inte beskrivs här nedan.

 

Mina sidor

Hur kommer jag in på Mina Sidor?

Gå till www.actic.se/logga-in. Dina inloggningsuppgifter är ditt Medlemsid eller mailadress och din PIN-kod/lösenord är dag och månad i ditt födelsedatum (ddmm). Om du t.ex. är född 1974-09-08 så blir lösenordet 0809. Vänligen kontakta din anläggning om du har problem med inloggning.

Gruppträning, bokningsregler och passbokning

Bokning av gruppträningspass

Du kan boka dina gruppträningspass på flera olika sätt:

  • Boka online, via Actics hemsida eller app.
  • Boka på anläggningen, via bokningsterminalen.
  • Ringa till anläggningen (under högtryck är det dock inte säkert att någon på anläggningen hinner svara så vi rekommenderar att du använder hemsidan.)

Du kan boka 7 pass åt gången. Du kan delta på drop-in i mån av plats, även om du har uppnått din gräns för bokade pass.

Avbokning av gruppträningspass

Bokningen måste avbokas senast 2 timmar innan passet börjar, även om du står på väntelistan så behöver du boka av din plats. Om man missar att avboka 1 pass får man en varning. Missar man att avboka 3 pass inom 30 dagar, blir man avstängs från gruppträningen i 30 dagar. Man kan då varken boka pass eller delta i mån av plats. Du kan låsa upp din bokningsspärr genom att betala 100 kr.

Väntelistan

Om ett pass är fullbokat så kan du ställa dig på väntelistan. Om någon bokar av så flyttas du automatiskt upp så därför är det viktigt att boka av i tid även om du bara står på väntelistan. Flyttas du upp till en fast plats så får du ett mail (om vi har din mailadress) om detta.

Om du fortfarande står på väntelistan när du kommer till anläggningen så checka in (via läsaren i receptionen eller via bokningsterminalen, om sådan finns) och stanna kvar i receptionsområdet för 10 minuter innan passet börjar så släpps väntelistan, de som bokat och har en plats men inte hämtat ut sin biljett blir av med platsen och platsen släpps till väntelistan istället.

Hämta ut passbiljet

Biljetten kan hämtas ut tidigast 2 timmar innan och senast 10 minuter innan passet börjar. Hämtas den inte ut så släpps biljetten till de som står på väntelistan, detta görs 10 minuter innan passet börjar.

Även om du står på väntelistan så måste du checka in på anläggningen (antingen via läsaren i receptionen eller på bokningsterminalen) annars kommer du inte komma med när väntelistan körs.

Jag har ett kort som gäller på flera anläggningar, hur bokar jag mina pass då?

Då måste du gå in på vår hemsida och gå in på den anläggningens sida och välja deras gruppträningsschema och trycka på det pass som du är intresserad av att delta i och sedan fylla i dina inloggningsuppgifter där.

Friskvårdsbidrag

Hur gör jag med årskort som betalas via autogiro?

Vanligtvis gäller att årskort eller motsvarande som delbetalas via autogiro ersätts i efterhand mot uppvisande av uppgift att betalning skett, t ex kontoutdrag. Vid första ersättningstillfället krävs oftast dessutom att en kopia på avtalet/överenskommelsen med träningsanläggningen bifogas. Hör med din arbetsgivare om vad som gäller för din arbetsplats.

Boka gruppträning

Du kan boka och avboka pass på flera olika sätt. Antingen via Mina Sidor, via bokningsterminalen på anläggningen. Det går även att ringa till anläggningen, under högtryck är det dock inte säkert att någon på anläggningen hinner svara så vi rekommenderar att du använder hemsidan eller appen. Du kan vara inbokad på max 7 pass. Och du kan endast boka pass 7 dagar framåt i tiden. Du kan delta på drop in i mån av plats trots om du har uppnått din gräns för maximalt bokade klasser.

Hur fungerar friskvårdsbidraget?

Många arbetsgivare ger sina anställda bidrag till friskvård för att främja en god hälsa hos sina anställda. Arbetstagaren lämnar in kvitton för sina utlägg och får dessa ersatta av arbetsgivaren. Läs mer om friskvårdsbidraget här.

Jag får bidrag från min arbetsgivare, men behöver ett intyg för att styrka mitt medlemskap, hur gör jag för att få ett kvitto på mina betalningar?

På vår hemsida kan du skriva ut ditt kvitto och ditt medlemskontrakt. Du loggar in med ditt användarnamn och ditt lösenord på Mina Sidor.

Kan jag få kvitto i förskott?

Vi kan bara skriva ut kvitto på det som har dragits från ditt konto. Betalar du via autogiro kan du välja att betala in pengar i förskott för att få ett kvitto. Här kan du läsa mer om PrePay-funktionen.

Medlemskapsfrågor

Har jag ångerrätt på mitt medlemskap?

Du har alltid 14 dagars ångerrätt när du tecknar ditt medlemskap på Actic.se eller via telefon. Om du ångrar ditt köp ber vi dig kontakta vår medlemsservice per mail kundsupport@actic.se eller telefon 08-51921100 innan ångerfristen går ut.

Om du vill kan du använda dig av Konsumentverkets standardformulär som du hittar på Konsumentverkets hemsida. Återbetalning av betald medlemsavgift görs till dig så snart som möjligt efter att du meddelat oss om att du vill ångra ditt köp.

Hur lång uppsägningstid har jag?

Om du inte längre befinner dig i bindningstiden och vill säga upp ditt avtal så är din uppsägningstid en månad plus resterande dagar i uppsägningsmånaden.

 

Kan jag frysa mitt medlemskap?

Medlemmen äger rätt att frysa sitt medlemskap vid skada, sjukdom och graviditet samt vid arbete, studier eller militärtjänstgöring på annan ort mot uppvisande av intyg som styrker skälet till frysningen. Sådan frysning av sitt medlemskap kan ske med minst 1 månad och längst 12 månader i taget.

Actic äger rätt att ta ut en avgift om 225 kr för varje påbörjad frysningsperiod. Frysning kan ske endast med hela månader och framåt i tiden. Under frysningsperioden kan medlemmen inte ta del av Actics utbud. Medlemsavtalet förlängs med den tid som Actic godkänner frysning för och ingen månadsavgift debiteras under frysningsperioden. Frysning kan inte göras i efterhand.

Ansökan om frysning görs på Mina sidor. Klicka här för att logga in!

Vad innebär ett löpande autogiroavtal?

Alla våra autogiroavtal är löpande och med det menas att man måste säga upp avtalet när man inte längre vill vara medlem. Bindningstiden som man tecknat måste betalas. 

Hur gammal måste man vara för att få träna på Actic?

Vi har 16-årsgräns på våra anläggningar. På utvalda anläggningar erbjuder vi juniormedlemskap för barn under 16 år, för mer information kontakta din lokala Actic anläggning.

Hur säger jag upp mitt medlemskap?

Du kan säga upp ditt medlemskap via mail till kundsupport@actic.se (ange då ditt personnummer eller personID), ringa till oss på tel. 08-51921100 eller genom att personligen gå till din Actic-anläggning.

Kan jag överlåta mitt medlemskap?

Nej, ditt medlemskap är personligt och kan inte överlåtas.

När räknas jag som senior?

När du har fyllt 65 år har du rätt att teckna medlemskap med rabatterat seniorpris. Gäller även om du är förtidspensionär eller sjukpensionär vid uppvisande av intyg.

När räknas jag som student?

När du går i grundskolan/gymnasiet eller är studerande på annan eftergymnasial skola och kan uppvisa studentlegitimation från tex mecenat, csn eller motsvarande.

Jag har förlorat mitt medlemskort, hur gör jag för att få ett nytt?

Vänligen vänd dig till receptionen/kassan på din anläggning. Nytt medlemskort utfärdas då mot en avgift om 100 kronor.

Har ni åldergräns på era gym?

På alla Actics anläggningar har vi 16-årsgräns på våra medlemskap. På vissa anläggningar erbjuder vi juniorkort, då kan man träna från 11 år tillsammans med målsman. 

Betalningsfrågor

Varför har jag fått en betalningspåminnelse, jag har ju autogiro?

Om du har fått en betalningspåminnelse betyder det att vi ej kunnat dra pengar från ditt konto. Autogireringarna sker den 28:e varje månad (eller nästkommande vardag). Om vi inte kan dra pengar från ditt konto skickar vår samarbetspartner Intrum Justitia en påminnelse. Det är din bank som ger oss information om att det eventuellt saknas pengar på kontot. Det kan även vara något fel med ditt kontomedgivande, du kan själv se på din bank via Internet om du har ett medgivande kopplat till oss.

Varför har jag fått en påminnelseavgift?

På alla våra påminnelser tillkommer en lagstadgad påminnelseavgift fn 60 kr.

Jag har bytt bank eller kontonummer, hur får jag det att fungera igen med autogiro?

Du kan fylla i ett nytt medgivande med hjälp av ditt Bank-id via https://www.signrportal.se/portal/743/autogiroanmalan, fylla i en ny medgivandeblankett (öppna som PDF) och skicka per post till Actic Sverige AB eller lämna dina nya kontouppgifter på din Actic anläggning. Observera att kontot måste vara ett transaktionskonto. För mer information kontakta din bank.

 

Jag har fått ett nytt kontokort, hur uppdaterar jag det hos Actic?

För närvarande kan du inte uppdatera det nya kortet själv via Mina Sidor, vänligen läs instruktioner kring autogiromedgivande ovan.

Träning vid sjukdom

Kan jag träna med sår?

Ja, om ditt sår är ordentligt täckt med ett lämpligt förband och du känner dig frisk. Sår, som exempelvis små skrubbsår och skavsår, ska vara täckta med plåster. Är såret större kan du behöva använda ett kraftigare och större förband som kan köpas på apotek. Tänk på att alltid tvätta händerna före och efter du byter förband. Men – träna INTE om du tror att såret är infekterat, eller om du har en böld på huden. Träna inte heller om du har feber eller känner dig sjuk.

Läs mer på 1177 Vårdguiden »